Dagens låt: Te Dejo Madrid



- Spår nr 8 på Laundry Service (2001)

- Framförd under Tour of the Mongoose, Oral Fixation Tour & Tour Sale El Sol

- Skriven av Shakira, Tim Mitchell och George Noriega

Låten beskriver Shakiras kärlek till staden Madrid. Det var en väldigt framgångsrik singel som hamnade på 1a plats på listorna i mer än 5 sydamerikanska länder. I den officiella videon syns Shak liggandes i en säng och framför en spegel i en tjurfäktningskostym. En TV visar klipp från en tjurfäktning.
Sedan ser man hur Shakira springer till arenan, där klippen spelas in, med en stor sax i händerna. När hon kommer dit står en man (tjurfäktaren) inuti ringen och ser sig i spegeln. Han framställs i videon som om han möjligtvis är hennes älskare. Shakira snurrar på spegeln så att hon tittar på tjurfäktaren. Hon syns med en tjurmask på, och framställs som tjuren. Tjurfäktaren och hon står ansikte mot ansikte, hon rör vid hans läppar men vänder sig sedan bort och spelar själv på sitt munspel. Videon slutar med att hon klipper av sitt långa hår och tar på sig en tjurfäktningshatt.
Shakira blev stämd för musikvideon av den kände spanske tjurfäktaren Julian López Escobar (El Juli), eftersom hon använt klipp av hans tjurfäktande utan tillåtelse.


Mina tankar om Te Dejo Madrid:

När jag var mindre och inte kunde spanska trodde jag att "te dejo Madrid" betydde "jag älskar dig Madrid". Låten lät ju så glad! Det betyder dock "jag lämnar dig Madrid".
Jag älskar den här låten! Den är så energisk. :)

Evelinas tankar om Te Dejo Madrid:

Detta är en av mina favorit låtar av Shaki. Den har bra sväng i låten & melodin + älskar jag texten  =)




Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback